11 Aralık 2012 Salı

Abur cubur eğitimi…


Geçenlerde kızımın okulunu ziyarete gittim. Çocuklar teneffüsteydi. Bahçeden içeriye bakarken dikkatimi çekti, bütün çocukların ellerinde atıştırmalık bişeyler...
Kiminin elinde tost, kiminin elinde meyve suyu… Kimi kraker yiyor. Hallerinde bir acelecilik, bir enerjisini harcayamama sıkıntısı… Teneffüsler çok kısa diye düşündüm.  
Çocuğun biri, bir elinde meyve suyu diğerinde tost olduğu halde ayağıyla diğer arkadaşının kafasına dokunmaya çalışıyor. Bir diğeri elindeki krakeri yeme ile arkadaşına önemli bir mevzuyu anlatma arasında telaşlı…
Bahçe adeta bir arı kovanı...
Bu telaşlı hal uzun sürmedi, zil çaldı ve bahçe bir anda boşaldı.
***
Bende hazır gelmişken kantine şöyle bir göz atayım dedim. Kantinden içeri girmemle birçok parlak ambalajlı abur cuburla göz göze gelmem bir oldu. Bütün o zararlı, glukoz-fruktoz şuruplu, trans yağlı atıştırmalıklar şöyle bir gülümsediler bana… Ben fazla yüz vermedim kendilerine; tek tek elime alıp arkalarını çevirdim her birinin; glikoz şurupları, emilgatörler…
***
Kantinci bu incelemeci veli hallerimden rahatsız oldu bir süre sonra…
—Buyrun ne istemiştiniz?
—Bir şey istemiyorum. Benim kızım bu okulda okuyor da ne yiyip içiyorlar kontrol etmek istedim, dedim.
—Nasıl yani, kontrol?
Çok uzatmadım…
—Ben göreceğimi gördüm, dedim ve ayrıldım kantinden.
***
Öğretmenlerle konuşayım dedim. Onlarda çok şikâyetçi olduklarını söylediler, bu abur cubur işinden. “Her ders başlangıcında boşalttırmama rağmen, sınıfın çöp kovası ağzına kadar bu abur cubur paketleri ile doluyor.” diyen de var. “Evden bişeyler getirsinler beslenme yapalım diyoruz. Teneffüsler çok kısa. Olmuyor.” diyen de…
***
Bu yıl okulların neredeyse tamamı ikili öğretime geçti. İkinci kademe çocuklar nasılsa öğlen okula gideceğim diye geç yatıyorlar ki bu, gelişme çağı çocukları için çok sakıncalı. Oysa bu yaştaki çocuklar akşam 22 ila sabah 06 saatleri arasında uykuda olmalılar. Çünkü büyüme dahil birçok hormon bu saatlerde salgılanıyor. Çocukların sağlıklı olmaları için bu saatleri uyuyarak geçirmeleri olmazsa olmazlardan biri.
***
Gece geç yatan çocuk sabah da geç kalkıyor. Örnek saat 10 da… Bu durumda kahvaltıdan kalkma saat 11… Haliyle saat 12 de tekrar öğlen yemeği yemek mümkün değil. Bu durumda saat 14-15 gibi acıkılıyor ve acıkan çocuklar her teneffüs bir şeyler atıştırıyorlar. Atıştırdıkları abur cuburların çoğunlukla tatlı ve kalitesiz karbonhidrat denilen krakerler olduğu varsayılırsa…
Alın size obezite (şişmanlık)…
***
Yazı çok uzadı…
Sözün özü; bu ikili eğitim iyi gelmedi bize ve çocuklarımıza…
Peki, ne yapabiliriz?
  1. Öncelikle çocukların erken yatmasını (en geç 21.30) sağlamakla başlayalım işe.
  2. Sabah kahvaltısı 08.00 gibi mutlaka yapılsın ki öğlen yemeği de düzgünce yenebilsin.
  3. Çocuklara az harçlık verelim. Yapabiliyorsak; fındık içi, ceviz içi, fıstık vb gibi kaliteli karbonhidratlarca zengin atıştırmalıklar koyalım yanlarına.
Unutmayalım çocuklarımız geleceğimizdir.
Sağlıcakla… 

Hiç yorum yok: