29 Ocak 2008 Salı

KIRILDI CONTANIN BAŞI

Kütahya’da bir tren raydan çıktı.
Aklımız oynadı. Neler oluyor diye çakıldık kaldık televizyon ekranlarına. Ertesi gün ilk işimiz gazetelerde haberin ayrıntılarını aramak oldu ahlı vahlı. Yazık, tam dokuz kişi ölmüş, onlarca da yaralı var. Oysa en güvenilir yolcu taşıma yöntemidir denir tren yolu için.

Ekranlarda ilk olarak Habip SOLUK (Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı) "conta başındaki rayların kırılması" ile olduğunu sanıyoruz diyor. Conta başı neki? Cevaben muhabir eğiliyor raylara, işte şu diyor. “İki demir arasındaki mesafe çok az olması gerekirken, soğuk nedeniyle bu mesafe artıyor ve kazaya davetiye çıkarıyor.” (Kazaya davetiye çıkarmak. Sanırım tv muhabirlerinin kullandıkları bu ve benzeri kalıp cümleler başlı başına bir yazının konusu olmalı.)

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman da, "Kazanın ray çatlaması veya kırılması yüzünden meydana gelmiş olabileceği şüphesi üzerinde duruyoruz" diyor ve ekliyor. “Trenin bakımı 3 gün önce yapılmıştı. İhmal söz konusu değil" Bak demek ki ihmal yokmuş. Koskoca müsteşar, genel müdür yalan diyecek değil ya.

Bu arada Metalürji Mühendisleri Odası Başkanı Cemalettin Küçük ‘ten hafif bir itiraz duyuluyor. “Birleştirme noktasındaki kaynak standartlara uygun yapılmamış olabilir, bakımsızlık nedeniyle de kırılma meydana gelebilir.” Bak sen şu bozguncuya. Bilmeden bilmeden nasılda konuşuyor. Ne bakımsızlığı TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, "Kazanın ray çatlaması veya kırılması yüzünden gelmiş olabileceği şüphesi üzerinde duruyoruz. Araştırmalar devam ediyor. Trenin bakımı 3 gün önce yapılmıştı. İhmal söz konusu değil" demedi mi?

Trenin bakımı üç gün önce yapılmış adam bakımsızlık diyor.

Sonra Birleşik Taşımacılık Sendikası (BTS) Genel Başkanı Yunus Akıl’dan açıklama; “O bölgede en son 1989’da yol bakımı yapılmıştı. Yani 20 yıldır raylara bakım yapılmıyor”

Ne! İnanmam trene üç gün önce bakım yapan bir kurum hiç yola yirmi yıl bakım yapmamış olsun. İnanmam. Ama BTS Genel Başkanı devam ediyor. “Yol bakımında, yolun baştan aşağı yenilenmesi gerekiyor; travesten yani rayların altındaki taşlardan, bağlantı malzemelerine kadar her şey elden geçiriliyor, yenileniyor, onarılıyor. Her yıl en az 500 km’lik yolda bakım olması gerekiyor. Ama 2002-2006 arasında yani son 5 yılda toplam 463 km. yol yenilemesi yapıldı. Bir yılda yapılması gereken yol bakımı bile 5 yılda yapılamadı. Ayrıca her 10 kilometrede bir yol bekçilerinin olması gerekiyor ki yollardaki herhangi bir problemden derhal haberdar olunsun, gerekenler yapılsın. Ama yapılmıyor.”

Peki bu kadar ihmal vardı da neden daha önce açıklamadın sayın genel başkan?

Biz hep açıkladık ama siz duymadınız. O sırada türban tartışıyordunuz. O sırada Manisa Sporun yeni transferi ile ilgileniyordunuz. Biz yıllardır Tren yoluna yatırım yapılmayarak nasıl kara yoluna mahkum edildiğimizden bahsediyor tabiri doğru ise yırtınıyorduk, ama siz çok meşguldünüz duyamadınız.

Şimdi TBMM genel kuruluna Genel Sağlık Sigortası yasası getiriliyor, sağlık hakkı yok sayılıyor, paran kadar sağlık deniyor. YÖK başkanı üniversiteler paralı olsun diyor. Çalışma Bakanı 150 ve üstü bayan çalışanı olan işyerlerinde kreş açma ve emzirme odalarının olması ile ilgili zorunluluğu ortadan kaldırma hazırlığı yapıyor. Bu yasa hazırlığını savunurken “Kadın istihdamını artırmayı istedikleri için böyle yaptıklarını söyleyebiliyor.”

Bunca şey olurken biz hala meşgulüz. Hala türbanı tartışıyoruz. Nasıl bağlanacağına varana kadar.

-Tren kazası niye olmuş?
-Conta başı kırılmış.
-Conta başı neki?
- Daha conta başını bilmiyorsun cahil sende.

Sağlıcakla…

Hiç yorum yok: