17 Eylül 2013 Salı

Eğitimde Çitozcu Yaklaşım.

—Anne... Şey alabilir miyiz? Çitoz?
—Alamayız... Yanımda ne çantam var ne cüzdanım.
—Dondurma?
—Hayır, dondurma da alamayız... Dedim ya yanımda para yok...
—Çikolata?
—…
—Puf?
—…
—Kola?
—Çocuğum, yanımda para yok dedim ya!
—Sakız?
***
Altı yaşında bir çocuk ve annesi arasında geçen bu konuşmalara tesadüfen şahit oldum. Bu çocuk geçen yıl doğmuş olsaydı şuan, 4+4+4 adı verilen eğitim siteminin mağduru olarak okulda olacaktı.
***
Geçen yıl, Eğitim Sen'in ve eğitim bilimcilerin tüm uyarılarına rağmen, okula gönderilmeleri bizzat başbakan tarafından istenen, 67–72 ay arası çocuklardan bahsediyorum. 
Geçen yıl kızını tamda bu nedenle okula göndermek zorunda olan bir anneye sordum; şimdiki aklım olsaydı göndermezdim, dedi.
***
Bir ülke düşünün her yıl eğitim sistemi sil baştan… Kapanacak denilen dershanelere daha da muhtaç hale geliyoruz her geçen yıl. Sınav kalkacak deniyor, birken üçe; üçken elliye çıkıyor.
Bir sene önce üniversiteye hazırlanan çocuklar ve aileler rapor alabilmek için ter dökerken, bir sene sonra veli izni yeterli deniyor. Sonraki sene yine rapor, sonra yine veli izni...
Bir sene 66–67 aylık çocuklarını okula göndermek zorunlu, bir sene sonra veli isteği deniyor.     
Eğitim tam bir yazboz tahtası...
***
66–72 aylık çocukların durumuna ilişkin, geçen yıl birinci sınıfları okutmuş bir öğretmene sordum. 
—Bende bu durumda dört çocuk vardı. Tuvalet ihtiyacını dahi gideremiyorlardı. Tuvalete gönderdiğimde çoğunlukla üstleri başları ıslak dönüyorlardı. Velisini arayıp durumu izah etmem gerekiyordu. Veli gelene kadar çocuğun yaşadığı eziklik anlatılamaz. Söz almadan konuşan, kural tanımayan… Sonuçta bunlar ana sınıfı çocukları ve biz bu yaşta çocuklara nasıl yaklaşmamız gerektiği ile ilgili eğitim de almadık. Kaldı ki sorun sadece küçük çocuklar değil ki; biz bu çocuklarla ilgilenirken ders işlenemiyor ve diğerleri bekliyorlardı.
***
MEB bu sene çocukları gönderip göndermeme kararını veliye bırakmış.
Ne oluyor?
Bu çocuklara yazık oluyor. Bakın Manisa merkezde bir okul(fazla da olabilir, ben sadece birinden haberdarım) bütün bu 67–72 aylık çocukları tek sınıfta toplamış. Ana sınıfı çağında yirmi yedi çocuk ve hepsi bir sınıfta. Sizce bu sınıfta eğitim-öğretim olabilir mi? 
Ben, her şeye rağmen; tüm öğretmen, öğrenci ve velilerin 2013–2014 eğitim, öğretim yılını kutlarım.
Sağlıcakla...

Hiç yorum yok: